”Vi är beredda att trappa upp striden mot Ryanair”

2018-08-09 14:27 Mikael Kindbom  
Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening, SPF.

– Skulle inte Ryanair komma till förhandlingsbordet finns naturligtvis möjlighet att vi vidtar ytterligare strejker och hemställer om hjälp från andra fackförbund i Sverige. Det säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening till Lag & Avtal inför fredagens planerade strejk med inställda flygningar som följd.

Pilotföreningen har under flera månader försökt inleda förhandlingar om kollektivavtal med Ryanair utan framgång. Ryanair ska ha avbrutit ett möte den 10 april som var tänkt som en inledning till förhandlingar om kollektivavtal, då man inte accepterade att piloterna och Svensk Pilotförenings medlemmar företräddes av föreningens förtroendevalda.

Alltsedan dess har Ryanair, enligt föreningen, konsekvent vägrat att träffa SPF om inte Ryanair får bestämma vilka företrädare för föreningen som deltar, något ett fackförbund naturligtvis inte kan acceptera.

Det är bakgrunden till att pilotföreningen för en dryg vecka sedan varslade om stridsåtgärder. Och de är inte ensamma. Irländska, belgiska och tyska piloter strejkar också under fredagen. Det gör det svårare för flygbolaget att flytta runt piloter i Europa som man tidigare gjort.

Pilotföreningen representerar ungefär 80 procent av Ryanairs svenska piloter, totalt cirka 40 personer. När de nu går ut i strejk beräknas det leda till att 22 flygningar ställs in.

Pilotfackets ordförande Martin Lindgren har förhoppningar om att strejken ska få flygbolaget att mjukna.

– SPF bedömer att Ryanair egentligen inte är intresserade av att förhandla med en fackförening i den form som fackföreningar fungerar på den svenska arbetsmarknaden. En fackförening är en sammanslutning av arbetstagare som tillsammans organiserat sig för att vara en stark motpart till arbetsgivaren. Ryanair vill istället förhandla direkt med en mindre grupp piloter och inte med en fackförening. Syftet med det tror vi är att man vill ha en svagare förhandlingsmotpart när man riktar sig direkt till en mindre grupp piloter och inte en större sammanslutning av arbetstagare.

Martin Lindgren menar att den utlysta strejken på 24 timmar får anses som kort. Men om den inte hjälper finns det ytterligare redskap att ta fram ur den fackliga verktygslådan.

– Skulle inte Ryanair komma till förhandlingsbordet finns naturligtvis möjlighet att vi vidtar ytterligare strejker och hemställer om hjälp från andra fackförbund i Sverige, men vi hoppas naturligtvis att det inte ska behövas.

Mikael Kindbom

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer