”Vi vill sluta lossa och lasta ryska fartyg”

2022-03-08 14:21 Mattias Croneborg  
Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetareförbundet. Foto: Jörgen Appelgren

SÄKERHET. Svenska Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar uppmanar Sveriges regering att besluta hur ryska och ryskkontrollerade fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar. Även Hamnarbetarförbundet har kommit med en liknande uppmaning.

I ett pressmeddelande skriver parterna att de är bekymrade över situationen och uppmanar regeringen att ta ett tydligt och kraftfullt beslut i frågan.

”Vi står bakom intentionen med Europaparlamentets resolution och har förståelse för att alla restriktioner bör ske EU-gemensamt. Vi har sett att några medlemsstater gått före och redan stoppar ryska fartyg i sina hamnar och vi uppmanar regeringen till att skyndsamt fatta ett beslut för Sveriges hanterande, ” skriver parterna.

Även Hamnarbetarförbundet har kommit med en liknande uppmaning. Förbundet har skrivt till regeringen om att förbundets medlemmar uttrycker en stark motvilja mot att befatta sig med ryska fartyg och gods på väg till och från Ryssland under landets pågående angreppskrig mot Ukraina.

"Hamnarbetarna vill göra det man kan för att med civila påtryckningsmedel höja den ekonomiska och politiska prislappen för Putin-regimens agerande", skriver förbundet på sin hemsida.

Tommy Wreeth, ordförande Transport, anser att situationen är allvarlig och att de behöver tydliga regler för sina medlemmar som jobbar i hamnarna. Han vill ha ett stopp för ryska fartyg.

– Vi vill ha ett tydligt besked från regeringen om att vi vill sluta lossa och lasta ryska fartyg i svenska hamnar. Det är det vi diskuterar nu, säger han till Sveriges Radio.

– Vi vill se tydligare beslut från regeringen när det gäller hur ryskkontrollerade fartyg ska hanteras i Svenska hamnar och det brådskar, kommenterar Marcus Dahlsten vd Sveriges Hamnar.

Mattias Croneborg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna

Tidningen