ANNONS FRÅN EDLEGIO

Hur blir ditt kunskapsföretag en ”thought leader”?

Hur marknadsför man ett kunskapsföretag? Hur bygger och förstärker man successivt sin position som ”thought leader”? Frågan är mångfacetterad och komplex, men högst relevant för de flesta konsultbolag och andra kunskapsintensiva tjänstebolag som säljer och levererar komplexa B2B-tjänster.

Publicerad Uppdaterad

”Thought leadership”, eller kompetensledarskap, innebär att ta den kunskapsmässiga tätpositionen i sin bransch – att vara den branschspelare alla tittar på, som kunderna hänvisar till och som konkurrenterna jämför sig med. För många företag är det en drömposition och något som anses ligga utom räckhåll. Och visst, att bygga, behålla och successivt förstärka en position som ”thought leader” är komplext och beror naturligtvis av en mängd faktorer, och det tarvar uthållighet och varsamhet. Men med en medveten strategi och rätt verktyg så kan du skapa goda förutsättningar för att successivt erövra den kompetensmässiga tätpositionen i din bransch!

LADDA NER WHITE PAPER - SE FORUMLÄR NEDAN

De senaste åren har fler och fler kunskapsintensiva bolag, såsom konsultbolag och mjukvaruföretag, insett styrkan i att ta rollen som utbildare inom sina respektive kompetenssegment. Att via professionell utbildning överföra din och ditt företags expertis till peers och morgondagens experter på marknaden bidrar dels till att öka den generella kunskapsnivån inom professionen samt till att förstärka din/er roll som kompetensledare (”thought leaders”).

Men utbildning är också en affär som står på egna ben. Därmed blir er roll som utbildare inte bara en betald form av marknadsföring utan även ett nytt intäktsben, och den hjälper er även att skapa nya kontaktytor till såväl potentiella kunder som att bredda kontakten med exempelvis talangmarknaden (eftersom ni utbildar morgondagens experter!), vilket kan underlätta er rekryteringsprocess. Det vill säga, utbildning blir ett verktyg för att förstärka er marknadsposition gentemot branschen som helhet, mot befintliga och nya kunder samt mot talangmarknaden.

Modern företagsutbildning för målgrupper inom B2B-segmentet bygger på en mixad pedagogik där onlinbaserade kursmoduler varvas med traditionell klassrumsundervisning. Är du nyfiken på hur företag som Google, SAS Institute, e-Avrop och Syntell skapat kvalificerade utbildningskoncept och på så vis framgångsrikt byggt ett ”thought leadership” inom sina respektive marknadssegment?

Ladda ned Edlegios White Paper så får du en djupare förståelse för hur du och ditt bolag kan använda utbildningsformatet som verktyg för att förstärka er marknadsposition, hur processen ser ut för att ta fram kvalificerade kurser och vilka de centrala framgångsfaktorerna är!