Hallå där...

2013-05-15 23:00 Lena Gunnars  

Cathrine Lilja Hansson, ordförande och administrativ chef på Arbetsdomstolen.

Det råder brist på hovrätts­assessorer, hur märker ni det på Arbetsdomstolen?

– Det märks på att vi får för få sökande med den kompetensen. Men det är inget unikt problem bara för Arbetsdomstolen utan det gäller rent allmänt. Även till exempel Regeringskansliet, Högsta domstolen, Marknadsdomstolen och JK har problem att rekrytera assessorer. Vi sitter alla i samma båt.

Vad beror på problemet på?

– Att det finns för få assessorer, hovrätterna utbildar för få fiskaler och assessorer. Det leder naturligtvis till att man får rekrytera på annat sätt.

Hur har ni löst situationen?

– Vi har anställt tingsmeriterade notarier som biträdande sekreterare.

Vilka konsekvenser får det för er?

– Det är inget bekymmer för oss, vi klarar våra åtaganden ändå. Men det har lett till att vi måste tänka om lite när det gäller arbetsfördelningen.

– Den stora skillnaden i behörigheten hos oss är att de som är assessorer deltar som tredje domare vid en föredragning och leder muntliga förberedelser.

– Dessutom har assessorerna erfarenhet av hovrättsprocessen, vilket är av värde vid handläggningen av våra B-mål, de mål som överklagas från tingrätterna. De tingsmeriterade juristerna behöver lite mer tid för att lära sig den handläggningen.

Hovrättsassessor

  • En hovrättsassessor är en ­färdigutbildad domare som ännu inte har ordinarie tjänst.

Lena Gunnars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna

Arbetsrätt