Hamnarbetarförbundet: ”Rastbestämmelserna i vårt avtal gäller”

2021-03-10 16:54 Lena Gunnars  
Göteborgs hamn Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Svenska Hamnarbetarförbundet stämmer APM Terminals Gothenbourg och Sveriges hamnar i AD - för brott mot hamn- och stuveriavtalet. Bolaget anklagas för att inte på förhand ha talat om för förbundets medlemmar när och hur lång rast de skulle få under sina arbetspass.

APM Terminals stuveriverksamhet i Göteborgs hamn bedrivs huvudsakligen i containerhamnen, där man lastar containrar av och på fartyg.

Enligt hamn- och stuveriavtalet ska längden och förläggningen av hamnarbetarnas raster anges på förhand. Och rasten ska också förläggas så att arbetarna inte arbetar längre än fem timmar åt gången, framhåller Svenska Hamnarbetarförbundet i sin stämningsansökan till AD.

Under rasten kan arbetaren göra ärenden utanför arbetsområden. Det är också då som han eller hon tar sin lunch. 

"Rasten ska därför ligga på den tid som arbetstagaren är utbytt av en arbetskamrat. För att kunna planera sin arbetsdag och kunna äta lunch är det därför viktigt för arbetaren att veta när man har rast", framhåller förbundet.

Men enligt förbundet har bolaget vid flera tillfällen under förra året inte informerat hamnarbetare i i början av arbetspasset om när rasten ska ligga. Bland annat den 17 maj, då tio medlemmar i Svenska Hamnarbetarförbundet inte ska ha fått någon sådan information.

Bolaget har efter lokala och centrala förhandlingar medgett att det var ett brott mot hamn och stuveriavtalet att inte informera arbetarna om detta. Alla hamnarbetare som drabbats ska ha fått ekonomisk kompensation för det. Bolaget har även betalat ut allmänt skadestånd för brott mot Hamn- och Stuveriavtalet, men då till sin andra fackliga motpart, Transport.

Men APM Terminals anser inte att bolaget har något skadeståndsansvar för kollektivavtalsbrott gentemot Svenska Hamnarbetarförbundet. Alla anställningsvillkor regleras av kollektivavtalet med Transport, som är ett så kallat förstahandsavtal, anser bolaget.

Men Hamnarbetarförbundet påtalar att de båda kollektivavtalen i stort sett är likalydande, även om förbundets eget är ett så kallat "andrahandsavtal".

”I partsöverenskommelsen den 5 mars 2019 anges att avtalet mellan Sveriges hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet är ett självständigt kollektivavtal med de rättsverkningar som ett kollektivavtal har enligt svenskt rätt”, skriver Hamnarbetarförbundet.

Att bolaget redan hade slutit ett kollektivavtal med Transport innebär inte att det avtal som senare slöts med Svenska Hamnarbetarförbundet skulle sakna rättslig verkan, framhåller förbundet.

Båda kollektivavtalen har likalydande bestämmelser om angivande av tid för rast, konstaterar förbundet.

Svenska Hamnararbetarförbundet yrkar därför att bolaget ska betala 50 000 kronor i allmänt skadestånd till förbundet.

Missa inga nyheter - beställ Lag & Avtals kostnadsfria nyhetsbrev

Lena Gunnars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer