Lärare med asperger slipper rastvakta

2012-11-14 23:00 Elisabet Örnerborg  

Hon hade arbetat flera år som gymnasielärare när hon fick diagnosen. Hennes sinne för struktur har eleverna nytta av. Men för att hon ska fortsätta orka arbeta med en skolas alla människor omkring sig har hon fått ett anpassat schema.

En högstadielärare i en mindre kommun hade jobbat i sex år som bild- och svenskalärare när hon på en utbildning om hur elever med Aspergers syndrom fungerade kom på att det stämde på henne själv och på hennes son. Hon kontaktade vårdcentralen, fick en remiss och efter tester och ingående interjuver med både henne själv och hennes mamma, fick hon diagnosen bekräftad. Fast kanske viktigare vilka styrkor och svagheter hon har.

- Till mina styrkor hör att jag har sinne för detaljer. Jag är väldigt strukturerad, det har jag fått med mig från mamma. Jag har allt i detalj klart för mig innan jag går in till en lektion. Jag har ett starkt bildminne och lätt att se mönster.

Hon gick först en treårig bildlärarutbildning och sedan två år till gymnasielärare i svenska. Hon har lätt att lära sig och fick höga betyg utan att behöva ta hem en bok förrän hon kom till universitetet.

Hennes svaghet är att hon har svårt att läsa av människor. Att det tar mycket av hennes kraft och energi att umgås med andra människor.

- Jag har förstått i efterhand att det kanske inte är direkt lämpligt att jobba i skolan där det finns så mycket människor.

Fast sedan säger hon att det inte bara är de elever som har samma diagnos som hon som mår bra av att ha en lärare som är tydlig, strukturerad och förberedd. Det är bra för alla. Hon har delat med sig av sina erfarenheter till sina kolleger så att de ska ha mer kunskap om vad Aspergers syndrom är. Rektorn känner också till hennes diagnos och gett henne bättre schema så att hon ska orka.

- Jag arbetar lika många timmar som de andra men jag har fått längre ställtid, inte bara fem minuter utan 15-20 minuter mellan lektionerna. Jag behöver inte heller rastvakta, det gav mig jätteångest förut.

Men hon har blivit rådd till att inte gå ut med namn och bild med tanke på elevernas föräldrar. Där måste hon sluta, dags för en mitterminskonferens, hon skyndar iväg.

Elisabet Örnerborg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer