Tidningen

Lönekartläggningen gav henne höjd lön

”Jag känner mig trygg som kvinna i att Coca-Cola värderar mitt arbete rätt,” säger Anna Billman, marknadsförare på Coca-Cola, där arbetsgivaren ser lönekartläggningar som en viktig del för jämställdhetsarbete och varumärkesvård. Foto: Jörgen Appelgren
Det ställs redan för många krav på arbets­givare, tycker Per Linde som driver företaget Linde Metall med 50 anställda.

Coca-Cola i Stockholm ser lönekartläggningar som ett stöd och gör dem till och med oftare än de måste. Men företaget Linde Metall i Helsingborg vill inte göra några kartläggningar alls. Attityden bland arbetsgivarna varierar starkt.

– Jag känner mig trygg som kvinna i att Coca-Cola värderar mitt arbete rätt, säger Anna Billman som arbetar som marknadsförare på Coca-Cola, som är bland de mest positiva företagen.

Prenumerera på Lag & Avtal Digital


Tillgång till alla låsta artiklar, våra premiumnyhetsbrev,
e-tidningen på webben eller i appen. Ett år för 7 995 kr (ex moms).
Förnyas automatiskt. Avsluta enkelt.


Fortsätt →