Rehabilitering: Arbetsgivaren måste göra rätt

2016-01-27 15:20 Elisabeth Vene  
Att sticka huvudet i sanden – ett av arbets­givarens vanligaste misstag. Foto: John Daniels/ARDEA/IBL

(Uppdaterad) Sjukdom i sig är normalt sett ingen saklig grund för uppsägning. <br/> – Som arbetsgivare måste du alltid kunna bevisa att du har gjort allt du kan, säger Stefan Flemström, advokat och arbetsrättsexpert.

Grundidén är att få tillbaka arbetstagaren i arbete så fort som möjligt. Omplacering är ett alternativ.

– Det gäller att inventera hela sin verksamhet med utgångspunkt i den anställdas position. Arbetsgivaren måste göra rätt och pröva alla tänkbara åtgärder, säger Stefan Flemström på Advance Advokatbyrå. Den anställda får kanske arbetspröva eller erbjuds en skräddarsydd tjänst, om arbetsgivaren har sådana möjligheter.

Det ska dock vara rimliga åtgärder till rimliga kostnader. En arbetsgivare kan bara göra det den mäktar med, vilket är väldigt olika, bland annat beroende på storlek.

– Det beror också på den anställdas egen inställning till rehab. Det går inte att rehabilitera någon som inte vill bli rehabiliterad, säger Stefan Flemström.

Om nedsättningen av arbetsförmågan i anställningen är närmast total och stadigvarande och det inte finns några alternativa arbetsuppgifter kan det finnas saklig grund för uppsägning.

– I så fall har ju arbetsgivaren ingen nytta av den anställda, säger Stefan Flemström.

Det krävs dock att arbetsgivaren fullgjort det som krävs i rehabhänseende, säger Stefan Flemström.

Arbetsgivarnas 5 vanligaste fel

1. Spelar struts. Vill inte inse att märkligt beteende kan bottna i sjukdom, till exempel alkoholism.

2. Försummar att anmäla rehabbehov till Försäkringskassan och försämrar därmed sin möjlighet att säga upp den anställda, om man till slut måste.

3. Försummar att begära in förstadags­intyg. En rättighet arbetsgivaren har vid särskilda skäl, till exempel vid täta sjukskrivningar.

4. Vidtar åtgärder som gör att arbetstagaren känner sig provocerad att säga upp sig.

5. Träffar villkorade uppsägningsavtal. ”Om du inte är frisk 1 maj sägs du upp.” Förekommer framför allt vid alkoholism.

Så här gör du som arbetsgivare rätt

1. Dokumentera vad arbetstagaren gör som ligger den till last. Kartläggning av arbetstagarens beteende är alltid bra, vad man än tänker göra.

2. Kommunicera med arbetstagaren. Fråga, ställ följdfrågor och dokumentera svaren. Utgå från att det är sjukdom bakom egenartat beteende.

3. Försök slussa arbets­tagaren till företagshälsovården om det finns avtal.

4. Kräv förstadagsintyg vid behov.

5. Bemöt arbetstagaren med vederbörlig respekt i stället för aggressivitet.

6. Torgför inte uppgifter om arbetstagaren – sjukdom är förtroendeuppgifter. Det ingår i lojalitetsplikten gentemot arbetstagaren, även om det inte finns någon speciell tystnadsplikt.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen