Ryanair-konflikten ställer EU-rätten på sin spets

2018-08-23 00:00  
Erik Sinander

– Ryanair kan inte i sina anställningsavtal styra tvister till irländska domstolar med bindande verkan.Det hävdar Lag & Avtals EU-rättsexpert Erik Sinander som inte utesluter en prövning av pilotstrejken i Arbetsdomstolen i Sverige.

Svenska Pilotföreningen satte 40 av sina medlemmar som arbetar för Ryanair i strejk den 10 augusti. Motsvarande stridsåtgärder vidtogs samordnat i Irland, Belgien och Tyskland för att pressa fram förhandlingar om kollektivavtal.

Anställningsavtalen med Ryanair hänvisar ensidigt till irländsk domstol och irländsk rätt. Något kollektivavtal finns inte och de anställda går därmed miste om en rad rättigheter. Men Erik Sinander menar att både nationell rätt och EU-rätt slår fast att det inte går att avtala bort svensk rätt på det här sättet.

– Det är bara en skrämseltaktik att skriva så i anställnings­avtalen, säger han.

Men vad ska pilotfacken göra om Ryanair vägrar ge sig trots de kännbara stridsåtgärderna med inställda flyg som följd? Erik Sinander pekar på möjligheten för det svenska pilotfacket att gå till Arbetsdomstolen i Sverige och få fastställt att strejken var lovlig i enlighet med svensk rätt, bland annat den svenska regeringsformen.

– På det sättet får vi ett intressant besked om hur EU:s internationellt privaträttsliga lagvalsregel för stridsåtgärder ska tillämpas (vilka regler som ska gälla) på stridsåtgärder vidtagna i Sverige.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna