Transport siktar på att knäcka märket

2022-11-09 09:28 Mattias Lahti Davidsson  
Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetareförbundet. Foto: Jörgen Appelgren

AVTALSRÖRELSEN. Transport tycker att märket som facken inom industrin föreslår är alltför lågt. Förbundet siktar på knäcka märket och vill att fler LO-förbund överger LO-samordningen.

Samma dag som facken inom industrin offentliggjorde sin avtalsplattform hade LO-styrelsen möte och ställde sig bakom kravet på ett ettårigt avtal med 4,4 procent i löneökningar. En av styrelseledamöterna röstade dock nej: Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth.

Orsaken är att den yrkade löneökningen är för låg.

– Normalt brukar leveransen vara ungefär 75 procent av vad vi kräver. I det här fallet skulle det bli 3,3 vilket är ett problem. Jag hoppas att fler förbund kommer att säga nej till det här, säger Tommy Wreeth till Lag&Avtal.

De 14 LO-förbunden förväntas komma tillbaka skriftligen senast 9 december till LO om de backar upp LO-samordningen. Tommy Wreeth säger att man inom Transport inte tror på full kompensation för inflationen, men att man tittar på utvecklingen i Tyskland.

– Tyskarna har haft en årstakt på 4,5 och den borde svensk industri också klara av. De har dessutom engångsbelopp. Vi tycker nog att ett rimligt utfall är 4,5 procent och dessutom ett engångsbelopp på kanske 3 500 till 3 700 kronor.

I förra avtalsrörelsen fick LO-kollektivet vänta sju månader på ny lön på grund av pandemiprolongeringen.

– Den förlusten tog våra medlemmar, och det tycker vi de borde kompenseras för. I våra branscher har många bolag fortsatt gå bra. Jag är lite trött på att alltid svenska arbetare ska ta ansvar först, nu borde de få ta ansvar sist.

Tommy Wreeth är inte imponerad över arbetsgivarsidans analys genom åren.

– Skulle man lyssna på dem så har Sverige egentligen aldrig gått bra. Vi är alltid på väg in i en lågkonjunktur. Men jag ska inte förneka att det är svårigheter den här gången. Samtidigt behöver våra medlemmar pengar för att få mat på bordet.

I förra veckan avslutade Transport den sista av en serie avtalskonferenser. Tommy Wreeth ger en bild av ett sammansvetsat och väl förankrat förbund.

– Vi har ett brett stöd i vårt förbund för att ta den här fajten, men det blir svårt att knäcka märket ensam. Därför hoppas jag att fler förbund hoppar av samordningen. Jag hoppas på några till. Förbunden i 6F borde ta sig en funderare till. De sa inte nej vid styrelsemötet.

Transport har 57 000 medlemmar organiserade i 25 lokalavdelningar. Dessa är främst sysselsatta i transportnäringarna, inom renhållning och i bevakningsbranschen. Transport har 29 centrala kollektivavtal som löper ut under 2023. Det största, Transportavtalet med Biltrafikens Arbetsgivareförbund inom Transportföretagen, löper ut 31 mars.

Mattias Lahti Davidsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen