Transport: ”Vi är redo att strejka”

2013-10-16 23:00 Elisabet Örnerborg  
Transports ordförande Lars Lindgren har ett kongressbeslut i ryggen när han säger att sverigedemokrater ska uteslutas. "Vi kan inte ha dem hos oss, vi har många medlemmar som är från andra länder."

Ingen har lyckats få Ryanair att teckna kollektivavtal. Men Transports ordförande, Lars Lindgren, anser att möjligheterna är stora.<br>– Kollektivavtal kan tvingas fram, säger han.

Transport organiserar markpersonalen på Skavsta: lastare, tekniker och flygplanstankare. Samtliga är anställda i ett så kall­at ”ground handling”-bolag, ett bolag med kollektivavtal som Ryanair köper tjänster av. Transport har därför inget eget behov att ge sig på Ryanair. Däremot skulle Transport kunna hjälpa fackförbunden Unionen och Svensk Pilotförening att tvinga fram ett kollektivavtal. Lars Lindgren beskriver hur det skulle gå till:

Unionen kontaktar Ryanair och kräver kollektivavtal. När det inte blir påskrivet vidtar Unionen stridsåtgärder i form av en nyanställningsblockad. Sedan är det bara att be Transport om hjälp.

– Vi vidtar sympatiåtgärder, flygplanen blir varken lastade eller tankade och då tecknar O’Leary kollektivavtal, säger Lars Lindgren.

Svårare än så behöver det inte vara, anser han. Men det krävs att något fack tar det första steget. Även Svensk Pilotförening kan få stöd av Transport, allt som krävs är att hota med stridsåtgärder.

Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening, lockas av tanken.

– Vi skulle gärna ha den typen av dialog med andra fackföreningar. Problemet är att ingen hittills fått Ryanair att teckna kollektivavtal, säger han och berättar om hur snett det gick i Frankrike.

Ryanair hade upprättat en flygbas i Marseille 2006. Det irländska bolaget vägrade att följa fransk rätt, som säger att för personal stationerad i Frankrike gäller franskt anställningsskydd inklusive sociala förmåner. Ryanair flyttade då ut den franska basen och de franska piloterna blev av med sina jobb på hemmaplan.

Svensk Pilotförenings ordförande tror att ett kollektivavtal med Ryanair måste starta med en rörelse bland piloterna själva. Och det är långt ifrån lätt gjort eftersom pilotkontrakten är individuella med sinsemellan olika villkor.

– Dessutom är de individuella kontrakten behäftade med drakoniska sekretessbestämmelser, säger Gunnar Mandahl.

En annan möjlighet, om än otrolig med tanke på Ryanairs inställning, vore om bolaget organiserade sig i Svenska Flygbranschen. Förhandlingschef Elisabeth Holming Schiller menar att det inte finns något som hindrar Ryanair från att bli medlem.

Svensk Pilotförening har kollektivavtal med SAS och med tjugotalet andra flygbolag som flyger på Sverige. Det är bolag som har sina papper i ordning och gör rätt för sig, anser Gunnar Mandahl.

– Men det är en konkurrensnackdel för dem. Det här är globalisering i miniformat. Lägsta möjliga villkor blir riktmärke för alla. Läget är väldigt besvärligt, jag tror att det som måste till är lagstiftning på EU-nivå.

Han föreslår att EU skulle kräva ett anställningsförhållande mellan flygbolagen och piloterna. Visserligen finns redan en sådan regel, men den tolkas så att det även går bra att anställa egenföretagare. Gunnar Mandahl vill att den regeln skärps till att bara gälla verkliga anställningar.

Elisabet Örnerborg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna