I stämningen skriver Svensk Handel att även om domstolen skulle komma fram till att ingen stöld skett så har den anställde på flera sätt brutit mot Lidls rutiner för hantering av kontanter, vilket lett till att pengarna försvunnit.
Till exempel hade medarbetaren inte med sig en kollega när värdepåsen skulle läggas i kassaskåpet. Mannen markerade påsen som ”hämtad” trots att värdetransportbolaget inte hämtat påsen och han sparade inte det aktuell hämtningskvittot och satte det inte i rätt pärm.
Svensk Handel yrkar på att den anställde ska betala 89 100 i skadestånd till sin arbetsgivare.
Redan i februari i år avskedades mannen för att bolaget ansåg att han stulit två dagskassor från butiken. Unionen stämde då arbetsgivaren inför Arbetsdomstolen och menade att ingen stöld skett och att mannen inte medvetet lämnat felaktiga uppgifter eller brutit mot arbetsgivarens rutiner.
Svensk handel begär nu att båda målen ska hanteras gemensamt i Arbetsdomstolen eftersom omständigheter och bevisning är samma i båda målen.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.