Arbetsdomstolen

Hotell-vd stäms för sexuella trakasserier

Enligt stämningsansökan förklarade vd:n ett tillfälle att han inte anställde män eftersom hotellet var hans harem. När personalen klagade på hans sexistiska skämt förklarade mannen att det var en del av hans personlighet. Foto: ACE STOCK LIMITED / Alamy

Efter återupprepande sexuella trakasserier och ofredanden fick en receptionist nog och sa upp sig från sitt jobb. Nu stämmer Hotell- och Restaurangfacket hotellet i Ångermanland eftersom man anser att uppsägningen provocerades fram av upprepande övergrepp – och därför ska likställas med ett avskedande.

Publicerad

Hotell- och Restaurangfacket yrkar i Arbetsdomstolen på att hotellet och arbetsgivarorganisationen Visita ska betala den tidigare anställde ett allmänt skadestånd på 200 000 kronor, diskrimineringsersättning på 100 000 kronor samt ett ekonomiskt skadestånd på 39 966 kronor, vilket motsvarar den lön hon skulle ha fått under en uppsägningstid.

Receptionisten hade arbetat på hotellet i Västernorrland sedan 2014 och trivdes med sitt jobb. Men arbetsförhållandena förändrades dramatiskt när nya ägare tog över verksamheten under 2016.

Den manlige vd:n var på hotellet dagligen och hade, enligt stämningsansökan, en grov, kvinnoförnedrande jargong och drog ofta skämt med sexuella anspelningar. När personalen klagade på hans sexistiska skämt förklarade vd:n att det var en del av hans personlighet och det inte gick att göra något åt.

Vd:n förklarade också vid ett tillfälle att han inte anställde män eftersom hotellet var hans harem. En anställd fick nog av det kränkande ledarskapet och sade upp sig.

Efter ett tag började vd:n bli närgången mot receptionisten. Han ville ideligen kramas och hans händer hamnade allt oftare på hennes lår och rumpa. Vid ett tillfälle uttryckte han även en önskan om bilder på receptionisten klädd i underkläder och lackstövlar.

En lördagskväll i september förra året dök vd:n upp i berusat tillstånd på hotellet. Inne på kontoret blev han väldigt närgången och började tafsa på receptionisten. Vd:n förklarade att det fanns olika sätt att få löneförhöjning.

”Som jag brukar kalla det: tjänster och gentjänster”, sade han, gjorde onanigester och bad om pussar och kramar.

Receptionisten fruktade att hon skulle bli våldtagen, men eftersom vd:n skulle iväg på en hockeymatch avbröt han sina närmanden. Han lovade dock att återkomma när den var över.

Receptionisten blev skräckslagen över detta och ringde en tidigare kollega, en vän och sin pappa. Pappan lovade att komma till hotellet och göra henne sällskap, men innan han hann fram hade vd:n återvänt.

Receptionisten förklarade för honom att hon känt stort obehag över det som skett och berättade att hon kunde arbeta där längre. Vd:n svarade med en kram.

Eftersom hennes pappa var på väg tog receptionisten mod till sig, stötte bort vd:n och frågade om han inte hade hört vad hon sagt. Vd:n lade sig då på golvet, grät, bad om ursäkt och lämnade så småningom hotellet.

Receptionisten avslutade sedan sitt sista arbetspass med sin pappa vid sin sida.