Maria Ågren i AD: Jag litade på min säkerhetschef

2018-12-05 14:56 Mikael Kindbom  
Maria Ågren Foto: TT-Bild

 – Jag blev väldigt chockad när Säpo ringde och sa att jag var misstänkt för brott. Det berättade Transportstyrelsens avskedade generaldirektör Maria Ågren under huvudförhandlingens andra dag i Arbetsdomstolen. Hon pressades hårt av statens ombud.

Magnus Bäckström, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer, inledde förhören med Maria Ågren. Hans frågor var av den öppna karaktären och hon berättade utförligt om allt ifrån sin första tid på Transportstyrelsen till då hon förlorade jobbet.

Det var outsourcingen av driften till IBM och säkerhetsbristerna när känsliga uppgifter riskerade att nå underentreprenörer i utlandet som till slut fällde Maria Ågren. Hon återkom många gånger under förhöret till att hon litade på den personal på Transportstyrelsen som ansvarade för IT-frågorna. Hon betonade samtidigt att hon aldrig tidigare hade arbetat med liknande information och fick ingen utbildning i hur man skyddar informationen.

På grund av att Trafikverket skulle avveckla driften av Transportstyrelsens IT-system vid utgången av 2015 blev det mer och mer uppenbart att projektet skulle komma att försenas. En av orsakerna var att Säpo dröjde med sina registerkontroller över personer som skulle delta i projektet, bland annat utländska underentreprenörer.

Maria Ågren uppgav att hon fick tipset att göra avsteg från kontrollerna och gällande regler av säkerhetsskyddschefen på Transportstyrelsen även om ”han inte kände sig bekväm med det”.

 – Men under min tid på Naturvårdsverket var det vanligt att vi gjorde avsteg från lagstiftningen. Det vanligaste var skyddsjakt och vapeninnehav men det kunde också vara avsteg från kemikalielagstiftningen för att bekämpa mygg med flyg.

Läs mer: Facket: Det fanns en avstegskultur före Maria Ågren

Hon skrev på sammanlagt fyra avstegsbeslut på Transportstyrelsen. Till slut bötfälldes hon för vårdslöshet med hemliga uppgifter sedan hon skrivit under ett strafföreläggande. Men vägen dit var kantad av en stark press på att IT-driften skulle gå över från trafikverket till IBM.

Maria Ågren uppfattade att både styrelsen och berörda regeringstjänstemän gav grönt ljus för att fullfölja projektet trots säkerhetsproblemen. Men varför informerade hon inte tidigt regeringens tjänstemän om avstegen under sina möten med dem?

 – Dels därför att det rörde känslig information som jag inte ville sprida hur som helst, men framför allt hade jag på tidigare arbetsplatser inte informerat regeringen varje gång jag gjorde avsteg. Då skulle regeringen bli översköljd med information.

På hösten 2015 gjorde Säpo en tillsyn av Transportstyrelsens IT-projekt och Maria Ågren trodde att det var en rutinsak. I december fick hon ändå ett brev från Säpo om att Transportstyrelsen missat att göra en säkerhetsanalys av projektet.

 – Jag blev överraskad. Jag levde i tron att den analysen var gjord av mina medarbetare för länge sedan.

Att göra en sådan analys skulle ta flera månader och nu vara det bara dagar kvar till Trafikverket skulle dra sig ur driften.

 – Vi hade ingen egen kompetens att sköta driften och om vi hade dragit oss ur projektet där skulle all verksamhet på myndigheten successivt ha stannat av vilket var helt orimligt. Det skulle drabba hela transportsektorn.

Maria Ågren beskrev det som att hon hamnat i en återvändsgränd. Men projektet fortskred och först i februari 2017 kom beskedet från Säpo att hon var misstänkt för brott.

 – Jag blev väldigt chockad, sa hon i förhöret. Säpo hade inte gett mig någon information tidigare om att detta kunde hända.

Maria Ågren fick frågan varför hon valde att skriva under strafföreläggandet.

 – För att slippa en offentlig rättegång. Det var man hade rekommenderat mig på näringsdepartementet.

Men hon underrättades inte om att föreläggandet skulle få några konsekvenser för hennes arbete. Ändå förflyttades hon snabbt till ett jobb på regeringskansliet för att senare bli avskedad.

 – Hade jag vetat detta hade jag aldrig skrivit under strafföreläggandet.

Efter förbundets förhör var det dags för motparten staten. Advokat Robert Lakatos pressade Maria Ågren hårt och hon blev betydligt mer fåordig. Han läste högt ur polisprotokollet där hon medger att hon var medveten om att projektet krävde säkerhetskontroller av de inblandade. Detta framgick också av avtalet med IBM.

 – Du måste väl som generaldirektör följa gällande rätt? dundrade Robert Lakatos men fick inte mycket respons.

Maria Ågren återkom till att säkerhetsskyddschefen informerat om alternativet att göra avsteg.

 – Ja, men om du läser innantill avråder han ju från det, sa statens ombud.

Maria Ågren svarade:

 – Jo, men jag uppfattade det som att säkerhetsskyddschefen på det sättet friskrev sig utifall att Säpo skulle ifrågasätta hans agerande.

 – Du tog en medveten risk, eller hur?

 – Ja, tar man det steget tar man väl en medveten risk.

Robert Lakatos hänvisade också till att en av Transportstyrelsens jurister uppgett att avstegen innebar en förhöjd risk för spridande av hemlig information och dålig publicitet med mera.

 – Borde inte alla varningsflaggor ha höjts då? undrade han.

Maria Ågren svarade:

 – Jag litade på min säkerhetsskyddschef.

Huvudförhandlingen fortsätter på torsdagen med vittnesförhör.

Mikael Kindbom

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna