nyheter

"Tesla och Klarna kan inte vinna sympati"

Företaget kan inte argumentera mot kollektivavtalet i sig självt och tro att det ska vinna, säger medierådgivaren Paul Ronge.

Inte ett knyst från Tesla och bara enstaka inlägg i sociala medier från Klarna. När facken vill tvinga fram kollektivavtal väljer företagen att ligga lågt med kommunikationen. Medierådgivaren Paul Ronge förklarar varför.

Publicerad Uppdaterad

Paul Ronge

Hedersdoktor i april

  • Medietränare, medierådgivare och krishanterare.
  • Har en bakgrund som journalist på bland annat Aftonbladet, Rapport och Expressen.
  • Tidigare i år blev Paul Ronge hedersdoktor vid Göteborgs Universitet, utnämnd av Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Tesla Motors fick en strejk på halsen strax efter midnatt på fredagen. Klarna Bank riskerar  arbetsnedläggelse på huvudkontoret den 7 november.

Lag&Avtal har sökt båda företagen för intervjuer. Tesla har inte alls återkopplat och Klarnas kommunikationschef John Craske hänvisar via mejl till inlägg som VD och medgrundare Sebastian Siemiatkowski skrivit på sociala medieplattformen X (före detta Twitter).

Att företagen ligger lågt är inte överraskande, tycker medierådgivaren Paul Ronge. Beteendet bygger sannolikt på en analys av huruvida det finns någon sympati att få från omvärlden eller inte, resonerar han.

– Jag tror att Tesla och Klarna har bestämt sig för att det här inte är konflikter där man har något att vinna på ett medialt agerande.

Paul Ronge säger att den mediala dramaturgin kring alla slags samhällskonflikter kräver sin David och Goliat.

– Jag får jobba väldigt mycket med det. Vem är vem i konflikten? Det gäller i alla lägen, i alla konflikter, att framstå som den som slåss i underläge. Men det är väldigt svårt för stora företag att ta den rollen. Och framför allt är det nästan omöjligt gentemot sina anställda. Så det finns väldigt lite att vinna på att gå ut i offentligheten.

Ett uppenbart undantag är konflikten 2007 kring salladsbaren Wild´n Fresh. Ägaren Sofia Appelgren framstod som den svagare och HRF som Goliat. Men något liknande kan knappast storföretagen Tesla eller Klarna hoppas på, tror Paul Ronge.

Det har spekulerats i att Tesla, som inte tecknar kollektivavtal i något land, har ideologiska bevekelsegrunder. Men om det skulle vara så, tror Paul Ronge inte att det finns mycket att vinna i att tydligt deklarera det.

– Nej, det funkar inte, åtminstone inte i Sverige. Det har jag sett flera gånger. Även de skarpaste kommunikatörerna hos arbetsgivarsidan går bet på att förklara varför det har ett värde att inte teckna kollektivavtal. Titta på Toys ”R” Us. Kollektivavtal är lite heligt i Sverige.

Det är inte heller en framkomlig väg att driva linjen att kollektivavtal inte behövs på just det här företaget, menar medierådgivaren.

– Ofta säger arbetsgivaren att vi ger de anställda så bra villkor ändå eller till och med bättre. Men då blir bara allmänhetens reaktion ”varför skriver ni inte på kollektivavtalet då?”

Den svenska modellen, där kollektivavtalen omfattar 90 procent av arbetstagarna, är helt enkelt för etablerad och förknippad med goda värden, resonerar Paul Ronge.

– Du kan inte argumentera mot kollektivavtalet i sig självt och tro att du ska vinna. För då argumenterar du för att det inte ska finnas någon trygghet. Säkert fungerar det annorlunda i andra länder.

Inom rikspolitiken märks tendensen att partiledarna delvis struntar i journalistiska medier och utnyttjar sina egna kanaler, företrädesvis sociala medier, för att nå ut till sina tänkta målgrupper. Företag som Tesla och Klarna har naturligtvis också den möjligheten. Men Paul Ronge skulle inte rekommendera det i den här typen av konflikter.

– Visst är möjligheterna oändliga, men man talar bara i egen sak. Det gör inte argumenten starkare. Även om företagen har egna kanaler så är det styrkan i argumenten som är det avgörande. Titta bara på Carema som bytte namn till Vardaga för att komma undan bilden av nedkissade blöjor. De försökte med en blogg som skulle förklara sakernas tillstånd, men det fungerade inte.

Stödet för kollektivavtalen är fortsatt starkt är Paul Ronges bedömning, även om det under de decennier som han överblickar som yrkesaktiv har skett en arbetstagarreträtt.

– Sedan mitten av 1970-talet ser jag en jättestor förflyttning. Tredje man blir mer förbannad nu om han på något sätt drabbas, av en inställd semesterflight exempelvis. Förr var man lite mer solidarisk med de strejkande, men det har minskat jättemycket.

Ändå har Tesla och Klarna inte många poäng att plocka i den offentliga debatten just nu, tror han.

– Om jag var deras rådgivare skulle jag säga ”låt bli det här, lägg ner, ni har andra viktigare utmaningar”. Ingen kan förstå det på annat sätt än att de vill försämra villkoren, vad de än säger.

Läs mer: