nyheter

Tesla: Strejk hotar efter medlingsförsök

Teslas svenska serviceverkstäder kan drabbas av strejk på fredag.

Det kan bli strejk och blockad mot Tesla Motors på fredag. Efter ett medlingsmöte på tisdagen verkar läget låst mellan IF Metall och elbilsföretaget.

Publicerad Uppdaterad

IF Metall vill teckna kollektivavtal med TM Sweden AB (Tesla Motors) som har ett tiotal serviceverkstäder i Sverige och cirka 150 anställda. På tisdagen träffades parterna i ett möte som Medlingsinstitutets medlare Kurt Eriksson kallat till. Företagets svenska ledning förklarade sig bakbunden av beslut tagna på moderbolaget i Kalifornien, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Veli-Pekka Säikkälä, IF Metall.

– De säger till oss att de är måna om de anställda, men att de inte vill skriva kollektivavtal. De säger till oss att Tesla inte har kollektivavtal någonstans i världen. Det är tydligen ett beslut som har fattats på huvudkontoret så det hjälper inte så mycket att vi skäller på dem.

Det var för en vecka sedan som IF Metall varslade bolaget om blockad och strejk med start fredagen den 27 oktober. Fackförbundet och bolaget har förhandlat ett antal gånger under året, men utan resultat.

Efter dagens möte beslutade IF Metall att utöka varslet till blockad och arbetsnedläggelse på ytterligare 17 arbetsställen från 3 november. Det handlar om fristående verkstäder som reparerar Teslabilar. 450 anställda är berörda av varslet.

– De ska inte laga Tesla, men får fortsätta laga andra bilmärken, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Han räknar med att detta utökade varsel ska vara enkelt att genomföra, om det skulle behövas.

– Vi har klubbar på de här verkstäderna och medlemmar som är våra ögon och öron. Och i vårt kollektivavtal står att bemanningsföretagen ska förhålla sig neutrala.

Ytterligare LO-förbund kan komma att varsla om sympatiåtgärder, men det är inget IF Metalls avtalssekreterare vill kommentera i nuläget. Han säger att den här striden gäller villkoren i motorbranschen, men i förlängningen hela den svenska kollektivavtalsmodellen.

– Ibland kan vi ha att göra med en företagare som säger att han inte har råd med kollektivavtal. Men här handlar det om det högst värderade bilföretaget i världen, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Lag&Avtal har sökt Tesla Motors för en kommentar.

Läs mer: