Därför nobbar Hamnarbetarförbundet medlarnas nya bud

2019-02-20 15:38  
Hamnkonflikten är nu inne på sitt andra dygn. Eskil Rönér ordförande i Hamnarbetarförbundet, Erik Helgeson, t h, i förbundsstyrelsen, utanför Närlingslivets hus i Stockholm på tisdagen. Foto: TT-Bild

Två meningar och tre ord för mycket står i vägen för att Hamnarbetaförbundet ska kunna acceptera medlarnas senaste bud: ”Vi bedömer att det skulle vara tillräckligt för att säkerställa att uppgörelsen är ett normalt likalydande andraavtal med de rättigheter och skyldigheter som följer av lag och rättspraxis”. Sveriges hamnar har tackat ja.

”Vi har noga övervägt det andra budet som för oss innebär att vi ingår ett kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet, något som vi aldrig tidigare har haft med dem. Vi valde trots det att tacka ja men Hamnarbetarförbundet avfärdar än en gång medlarnas bud precis som i januari och så som de gjorde i Göteborg 2016/2017””, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen, i ett uttalande.

Han är mycket kritisk till att Hamnarbetarna redan i lördags gick ut i medierna och meddelade att de tänkte tacka nej till medlarnas bud, och det, menar han, utan att respektera medlarnas tidsfrist som var i dag klockan 14.00.

Mattias Dahl framhåller att eftersom Sveriges hamnar redan har ett kollektivavtal för hamnarbete med Transportarbetarförbundet blir avtalet med Hamnarbetarförbundet ett andrahandsavtal. Dahl understryker också att det ligger i linje med den svenska modellen.

Läs mer: Nästan hälften av skyddsombuden i hamnen borta

Joakim Ärlund, förhandlingschef på Sveriges Hamnar framhåller att arbetsgivarorganisationen hela tiden varit beredda att ge Hamnarbetarförbundet i princip allt de begär.

”Framför allt handlar det om att vi accepterar att ingå ett eget självständigt kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet”, säger han, i ett uttalande.

Hamnarbetarförbundet ifrågasätter på sin Facebooksida ett tidigare uttalande från Mattias Dahl om att det finns formella hinder mot att ingå lokala uppgörelser även med den fackliga part som tecknat andraavtalet.

”Arbetsdomstolen har till och med uttalat att om det först ingångna avtalet, i det här fallet Hamn- och Stuveriavtalet mellan Sveriges Hamnar och Transport, inskränker rätten för annan facklig organisation att träffa verksamma kollektivavtal för sina medlemmar, så kan det ifrågasättas om sådana avtalsbestämmelser är giltiga eftersom de kan anses strida mot grunderna i förenings- och förhandlingsrätten. (AD 1978 nr 75.)” skriver förbundet på sin Facebook-sida.

Läs mer: Hamnkonflikten enda orosmolnet på MI:s himmel

I en debattartikel som publiceras i Dagens Industri skriver Hamnarbetarförbundet att  medlarnas framställan slår fast redan självklara saker, om skyddsombud och facklig tid. Hamnarbetarförbundet säger sig uppskatta den tydligheten, men menar att den även klargör att arbetsgivarnas krav på avvikelser från gällande rätt om andrahandsavtal på svensk arbetsmarknad står fast.

”Nu har man formulerat kravet på att vi ska uteslutas från lokala förhandlingar såhär: ”Rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet.” Det är inget normalt avtalsvillkor vid tecknande av likalydande andraavtal. Tvärtom är det en unik särbehandling av Hamnarbetarförbundet, där vi som självständig avtalspart ändå skulle utestängas från merparten av vardagsfrågorna på arbetsplatserna. Ett sådant avtal kan ingen facklig organisation acceptera.” skriver Hamnarbetarförbundet i debattartikeln.

Lena Gunnars

Tiina Demargne

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer