Nyheter

Facket nobbar medlarnas bud i hamnkonflikten

Hamnarbetarförbundet sa nej till medlarnas bud. Därmed riskerar den strejk och de lockouter i 15 hamnar som det varslats om att bryta ut på onsdag.

Publicerad

I måndags för en och en halv vecka sedan varslade Hamnarbetarförbundet om riksomfattande stridsåtgärder. Det gick ut på att stoppa arbetet i bland annat Umeå, Karlshamn, Helsingborg och Halmstad från och med i morgon onsdag . Sedan aviserades fler aktioner runtom i landet efterhand. Syftet med stridsåtgärderna var att få till stånd ett rikstäckande kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Men det gick bara fyra dagar så slog arbetsgivarsidan – Sveriges Hamnar – till med motåtgärder. Det handlade om en så kallad spegel- och konsekvenslockout som innebar att de medlemmar i Svenska Hamnarbetarförbundet som omfattades av förbundets stridsåtgärder skulle stängas ute av arbetsgivarna från arbete, nekas lön och förbjuds att vistas på mark eller i byggnader som tillhör arbetsgivaren.

I lördags drog medlingsprocessen igång och på tisdagsmorgonen lämnade de utsedda medlarna från statliga Medlingsinstitutet bud till parterna. Lösningen innebar att Hamnarbetarförbundet skulle få ett så kallat andrahandsavtal med Sveriges Hamnar, det vill säga ett kollektivavtal med samma innehåll som det avtal som gäller för hamnarbete i Sverige och som Sveriges Hamnar har med fackförbundet Transportarbetareförbundet.

Klockan 14 i dag kom svaret från parterna – Sveriges Hamnar sa ja medan Hamnarbetarförbundet svarade nej på medlarnas bud.

Hamnarbetarförbundet gör följande uttalande om budet:

”Hamnarbetarförbundet avvisar medlarnas avtalsbud eftersom det kräver att fackförbundet avsäger sig rätten att vara delaktiga i lokala uppgörelser på arbetsplatserna där medlemmarna jobbar, möjligheten att tolka det egna avtalet och rätten att väcka talan i Arbetsdomstolen om arbetsgivarparten bryter mot ingångna avtal. Därmed skulle fackförbundet frivilligt avtala bort fackliga rättigheter som följer av normala kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden enligt lag och gällande rättspraxis. Medlarnas bud idag är i det närmast identiskt med den skriftliga kravlista som arbetsgivarparten framställde i söndags”.

Sveriges Hamnar ser allvarligt på motpartens besked och följderna av att konflikten nu kan bryta ut i morgon.

– Situationen är allvarlig. Konsekvenserna av Hamnarbetarförbundets strejker kommer att bli stora. Svenska företag och arbetstillfällen hotas, säger Joakim Ärlund förhandlingschef för Sveriges Hamnar.

Mattias Dahl vd Transportföretagen, förklarar varför man inte kan gå med på hamnarbetarnas krav.

– Vi är lösningsorienterande och villiga att pröva alla förslag. Allt så länge som lösningarna inte hotar den svenska modellen. Den svenska modellen är ingen a la carte meny utan en all inclusive historia. Vi accepterar inte försök att köra sönder den svenska modellen. Vi kan inte acceptera att olika villkor kan komma att gälla i hamnarna för olika medarbetare allt beroende på vilket fack medarbetarna är medlemmar i.