Nyheter

Facklig ordstrid om nya hamnavtalet

”Vi har tecknat ett kollektivavtal, branschen har fredsplikt, och vi har en plats vid bordet som vilken annan fackförening som helst. Det är helt underbart”, sa Hamnarbetarförbundets representant Erik Helgesson, efter avtalet slutits. Foto: TT-bild

Tolkningarna om vad andrahandsavtalet mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet egentligen innebär går redan isär. Hamnarbetarförbundet är nöjda med att inskränkningar i rätten att förhandla lokalt försvann. Samtidigt uppmanar Transportföretagens vd Mattias Dahl hamnarna att inte sluta lokala avtal med Hamnarbetarförbundet.  

Publicerad

Tidigare i veckan sa Hamnarbetarförbundets Erik Helgesson, som sitter i förbundets styrelse, så här till Sveriges Radio Ekot efter att avtalet slutits med arbetsgivarsidan:

”Vi kom fram till en kompromiss där de viktigaste sakerna för oss, alltså inskränkningar i rätten att förhandla lokalt, försvann. Och ja, det var där det slutade, då var vi i mål. Vi har tecknat ett kollektivavtal, branschen har fredsplikt, och vi har en plats vid bordet som vilken annan fackförening som helst. Det är helt underbart”.

Men glädjen blev kort. För idag gick Transportföretagens vd Mattias Dahl ut och uppmanade hamnarna att inte sluta lokala avtal med Hamnarbetarförbundet:

”Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga”, säger Mattias Dahl till tidningen Transportarbetaren.

Han säger till tidningen att Hamnarbetarförbundet hela tiden haft rätt att påkalla förhandlingar, enligt mbl. Genom kollektivavtalet får förbundet nu en förstärkt förhandlingsrätt, som ger fler möjligheter att påkalla förhandlingar och arbetsgivaren får utökad skyldighet att informera förbundet.

När Mattias Dahl får frågan om möjligheten för Hamnarbetarförbundet att ingå lokala avtal påpekar han att det är en sak att förhandla om något och en annan att komma överens. Han menar att det inte finns några krav på att parterna måste komma överens. Arbetsgivaren kan bara göra lokala överenskommelser med Transport.

Transportarbetareförbundet skriver i ett pressmeddelande att alla villkor som gäller ute på arbetsplatserna, precis som idag, ska regleras genom Transports avtal.

”Endast vi och Sveriges Hamnar kommer att kunna ingå lokala överenskommelser. Om en hamn skulle ingå ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet så kommer det inte att vara giltigt enligt principen om andrahandsavtal”, skriver förbundet på sin hemsida.

Men Hamnarbetarförbundet tillbakavisar på sin hemsida Transports och Mattias Dahls tolkningar av andrahandsavtalet.

”Vi som fullvärdig avtalspart har rätt att vara delaktiga i de centrala avtalsförhandlingarna 2020 som vilken avtalsbärande facklig organisation som helst. Det finns inga undantag från normala arbetsgivaråtaganden angående centrala avtalsförhandlingar i vårt kollektivavtal”.

Hamnarbetarförbundet ställer sig också frågande till Transports tolkning av att det bara är Transport som har rätt att ingå lokala överenskommelser med arbetsgivaren.

”Några sådana undantag från gällande rätt finns inte i vårt kollektivavtal. Om Sveriges Hamnar och Transport skulle träffa en sådan generell utestängande uppgörelse som förbjuder lokala överenskommelser med Hamnarbetarförbundet kommer det sannolikt att betraktas som ett ogiltigt avtalsvillkor av Arbetsdomstolen som strider mot grunderna i förhandlings- och föreningsrätten” skriver Hamnarbetarförbundet, som även tillbakavisar påståendet om att om en hamn ingår ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet så skulle det vara ogiltigt enligt principen om andrahandsavtal.  

”Hamnarbetarförbundet har ingått ett eget, självständigt med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Transports uppfattning om avtalets innebörd saknar rättslig betydelse och vi betraktar det mer som ett medialt utspel än en indikation på de faktiska samarbetsmöjligheterna inför framtiden” avslutar Hamnarbetarförbundet.