Foodora och Transport tecknar kollektivavtal

2021-02-25 16:11 Tiina Demargne  
Hans Skruvfors, vd Foodora Sverige, och Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport, tecknade kollektivavtalet som gäller från den 1 april 2021. Foto: Transport

(Uppdaterad) Efter ett års förhandlingar är nu Transportarbetareförbundet och matbudsföretaget Foodora överens och tecknar kollektivavtal.

Avtalet omfattar Foodoras omkring 2000 cykel- och mopedbud och gäller från den 1 april 2021.

Transport har just nu en engelskspråkig kampanj på sin hemsida och Facebook för att värva Foodora-anställda men uppger inte antalet bud vid företaget som i dagsläget är medlemmar. Kommunikatören Martin Hörner Kloo svarar Lag & Avtal:

– Vi har ett stigande medlemsantal och det har skett en kraftig ökning från kampanjstart, men organisationsgraden är fortfarande låg och vi jobbar aktivt för att höja den.

Läs mer: Transportföretagen: Kollektivavtal är en konkurrensfördel

Kritiken mot företaget har gällt att cykelbuden haft korta kontrakt, att deras prestation övervakats genom appen och hot om uppsägning om de inte presterat tillräckligt bra. Så sent som i oktober 2020 uppmanade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark Foodora och andra plattformsföretag att teckna kollektivavtal:

– Det är ruttet. Man kan inte smita undan sitt arbetsgivaransvar genom att gömma sig bakom en app. Det finns inget ”arbetsrätten light” för plattformsföretag, sa hon till HD-Sydsvenskan.

Läs mer: Sex frågor till wallraffande journalisten Erik Wisterberg...

Tommy Wreeth, förbundsordförande på Transport, kommenterar i ett pressmeddelande avtalet.

– Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen.

– Det har varit Foodoras absoluta ambition att komma i mål med förhandlingarna. Vårt främsta fokus har varit på våra anställda bud och samtidigt värna om de restauranger och butiker som är anslutna till oss. Under dialogen vi har haft med Svenska Transportarbetareförbundet har det varit viktigt med en bra förståelse för våra behov och vår affär, då Foodora är ett bolag som verkar i en ny bransch. Vi är ett bolag som är pionjärer inom många områden och att vi nu är överens om ett avtal, är ytterligare ett kvitto på att vi leder förändringen framåt, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd på Foodora Sverige.

Kollektivavtalet

  • Höjda löner och ersättningar för buden under vissa tider
  • Årliga löneökningar i linje med märket
  • Ersättning för underhåll av cyklar och arbetskläder
  • Pension och försäkringar som är i linje med Transports övriga kollektivavtal
  • Rutiner och riktlinjer om hur parterna gemensamt ska arbeta för cykel- och mopedbudens arbetsmiljö

(Källa: Transportarbetareförbundet)

Så mycket tjänar Foodorabuden enligt avtalet

Garantilön vardag: minimi 100 kr/timme

Garantilön kväll (efter kl 19): minimi 110 kr/timme

Garantilön helg/röd dag: minimi 125 kr/timme

(Källa: Transportarbetareförbundet)

Tiina Demargne

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna