Nyheter

SAS vd: Vi måste få ett slut på strejken

– Nu måste vi båda ta ansvar och komma tillbaka till konkreta diskussioner för att finna lösningar som också gör att företaget har en framtid, även efter den här konflikten, säger SAS vd Richard Gustafson. Foto: TT-Bild

De skandinaviska SAS-piloternas strejk är inne på fjärde dagen. Ett tusental flyg ställs in under måndagen och tisdagen. – Vi måste få ett slut på den här strejken, säger SAS vd Richard Gustafson.

Publicerad

De svenska, danska och norska SAS-piloterna kräver ett 13-procentigt lönepåslag och större inflytande över sitt arbetsschema. SAS bud har stått fast sedan i torsdags – en löneökning enligt det så kallade industrimärket, som i år ligger på 2,3 procent.

SAS vd Richard Gustafson säger att han vill att parterna ska komma tillbaka till förhandlingsbordet så snart som möjligt.

Han är bekymrad över de många kunder som drabbas och hur deras förtroende för bolaget ska drabbas. Och han är bekymrad över bolagets förmåga att behålla konkurrenskraften.

– Nu måste vi båda ta ansvar och komma tillbaka till konkreta diskussioner för att finna lösningar som också gör att företaget har en framtid, även efter den här konflikten, säger Richard Gustafson till TT.

Parterna talar för tillfället inte med varandra och några fortsatta förhandlingar är inte inbokade.

TT: På vilket sätt anser du att ni tar ert ansvar nu?

– Vi gör allt vi kan för att vara kreativa och hitta lösningar som faktiskt möter de områden Pilotföreningen tycker är viktiga, säger Rickard Gustafson.

– Vi har lagt attraktiva erbjudanden på bordet som de har tackat nej till. Då får vi se vad vi kan göra ytterligare.

För att komma vidare i förhandlingarna krävs att någon av parterna är beredd att rucka på sina ståndpunkter.

Medlarna var i kontakt med både fack och arbetsgivare under söndagen och bedömer förhandlingsläget just nu som låst.

– Det beror på att parterna står kvar vid sina utgångspunkter. Det känns inte meningsfullt att träffas och upprepa samma saker igen, säger Jan Sjölin, medlare vid Medlingsinstitutet, till TT.

Medlarna står till parternas förfogande.

– Vi står standby att sätta i gång och jobba när som helst. Men förutsättningarna måste ändras från det de var när förhandlingarna bröt samman, säger Jan Sjölin.

På mediernas frågor har båda parter anklagat varandra för att brista i ansvar för situationen.

– De är vana att ta ansvar i sin yrkesroll, men jag skulle uppskatta om de tog lite ansvar här också. Båda sidor måste ta ansvar, sade Torbjörn Granevärn, förhandlingschef för arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen, i söndags.

Rawaz Nermany, ordförande i fackförbundet Svensk pilotförening, formulerade sig på liknande sätt.

– Sättet att komma vidare är att SAS visar en riktig vilja att faktiskt förhandla och sätter sig vid förhandlingsbordet. Om de gör det är jag övertygad om att vi kan nå en lösning på det här. Jag tycker att SAS får ta sitt ansvar.

Under måndagen och tisdagen ställs över 1|200 avgångar in. Närmare 110 000 resenärer berörs.

På sin hemsida meddelar SAS att bolaget har förlängt perioden för fri om- och avbokning av biljetter på alla flyg som ännu inte har ställts in, till och med den 5 maj.

Richard Gustafson kan in nuläget inte ge en siffra på hur mycket strejken hittills har kostat bolaget.

– Det här kostar alldeles för stora pengar och det tär på kundernas förtroendekapital. Men de finansiella kostnaderna får vi ta när vi har stängt den här konflikten, säger Richard Gustafson.