Oenighet om miljonarvode i Maria Ågren-målet

2019-02-05 12:23 Mikael Kindbom  
Maria Ågren avskedades från jobbet som generaldirektör på Transportstyrelsen 2017. Foto: SÖREN ANDERSSON/TT

Arvodet för statens advokat i AD-målet med Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren slutade på 2,6 miljoner kronor. Sveriges Ingenjörer nöjer sig med att begära 1,7 miljoner kronor. – Jag tycker inte att statens kostnader är rimliga även om det är ett omfattande mål, säger Magnus Bäckström, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer och ombud för Maria Ågren.

I samband med att målet avslutades i Arbetsdomstolen strax före jul lämnade ombuden in sina kostnadsräkningar till domstolen. Förbundsjuristerna Karin Lundin och Magnus Bäckström på Sveriges Ingenjörer begärde ersättning med knappt 1,7 miljoner kronor. Antalet timmar beräknades till 700 med ett timarvode på 2 400 kronor.

Läs mer: Sparkade generaldirektören strider i AD

– Det är ovanligt mycket men så är det också ett ovanligt stort mål, uppger Magnus Bäckström.

Staten skulle under normala omständigheter kunna ha företrätts av Arbetsgivarverkets jurister. Orsaken till att man valde att anlita advokaten och arbetsrättsspecialisten Robert Lakatos var att man ville undvika en jävsliknande situation då Maria Ågren suttit i Arbetsgivarverkets styrelse. Robert Lakatos räkning slutade på 2,6 miljoner kronor exklusive moms.

Läs mer: Första målet i AD med staten mot en generaldirektör

– Jag har ett högre timarvode än förbundsjurister. Dessutom hade staten den fulla bevisbördan i målet och vi hade förberedelser med 15 vittnen, förklarar Robert Lakatos.

De aktuella kostnadsräkningarna behöver inte godtas av domstolen. Sveriges Ingenjörer har sagt nej till statens begäran och anser att staten borde hålla sig på samma nivå som förbundet, det vill säga 1,7 miljoner kronor.

– Det är en mer rimlig nivå, hävdar Magnus Bäckström.

Mikael Kindbom

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna