Ryanair tvingar piloter be om ursäkt offentligt

2013-12-13 10:32 Elisabet Örnerborg  
Ryanairpiloterna tvingades göra avbön i chatten Pprune om de inte ville bli stämda av sin arbetsgivare (klicka för större bild).

Det är bara de piloter och andra anställda som chattat om flygsäkerheten som Ryanair inlett rättsliga åtgärder emot. Enligt ett pressmeddelande från bolaget har Ryanair inte utövat påtryckningar eller stämt någon pilot eller annan anställd som chattat om arbetsvillkoren.

Ryanairs presskontakt Michael Jäderholm skickar över ett pressmeddelande daterat den 12 december 2013 med hänvisning till Lag & Avtals webbartikel ”Ryanair stämmer chattande piloter”.

Enligt det pressmeddelandet har alltså Ryanair inte stämt någon som chattat om arbetsvillkoren i bolaget. Men däremot har bolaget inlett rättsliga åtgärder mot ett antal anonyma skribenter som på Pprune påstått saker som säkerheten i flygbolaget. Hittills har fyra anonyma skribenter fått sina identiteter avslöjade genom en amerikansk domstol. Dessa är en irländsk student, en Ryanair-pilot baserad i Belgien, en Easyjet-pilot baserad i Storbritannien och en tekniker som arbetar för ett konkurrerande flygbolag till Ryanair.

Ryanair har alltså sökt upp dessa fyra personer och säkerställt ”att de offentligen drar tillbaka sina falska säkerhetspåståenden på Pprune och gav ett bidrag till välgörenhet.” Ryanairs pilot i Belgien har varken bestraffats eller avskedats. Enligt pressmeddelandet valde han själv att avgå när hans identitet avslöjades. Michael Jäderholm har bifogat deras ursäkter införda på Pprunes webb.

Ryanair vänder sig också emot att den rapportering kring detta som varit i media har skett utan att Ryanair har fått en möjlighet att lämna sin syn på saken. I Lag & Avtals specialgranskning av lågprisflygen var det bara Ryanair som inte ville svara på frågor om sina anställdas villkor.

Elisabet Örnerborg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna