nyheter

"Teslakonflikten stärker svenska LO"

Oktober 2022. Tommy Wreeth, tvåa från vänster, på presskonferens med Marie Nilsson, IF Metall; Susanna Gideonsson, LO; Malin Ragnegård, Kommunal och Torbjörn Johansson, LO.

Kommunal varslar om blockad mot sophämtning hos Tesla. Nio av LO:s 14 fackförbund är nu engagerade i konflikten med elbilsföretaget. Tommy Wreeth, ordförande i Transport, tror att kampen kan ha en förenande verkan för arbetstagarorganisationerna.

Publicerad Uppdaterad

På torsdagen varslade Kommunalarbetareförbundet om blockad mot hämtning av hushållssopor på Teslas verksamheter i Mölndal och Örebro. Start för blockaden är 2 januari.

Igår varslade Transport om blockad mot all hantering av avfall på elva Teslaverkstäder med start på julafton. Förbundet upprätthåller sedan tidigare blockad mot lastning och lossning av Teslarelaterat gods i alla hamnar där arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har medlemsföretag. Ordförande Tommy Wreeth säger att blockaden täcker 100 procent av landets hamnar som har en praktisk möjlighet att lossa tyngre gods.

– Blockaden fungerar och är tät så det kommer inte in några Teslor sjövägen till Sverige.

I förra veckan meddelade systerförbund till Transport i Danmark, Norge och Finland att de vidtar sympatiblockader i hamnarna i sina respektive länder med start dagarna innan julhelgen. Det är IF Metall som önskat stödet, men Transport har varit behjälpligt inom ramen för den Nordiska Transportarbetarefederationen, NTF, säger Tommy Wreeth.

– Vi var med och plogade upp vägen, kan man säga. Vi hade en dialog med de övriga transportfacken i Köpenhamn för några veckor sedan.

I och med att Kommunal ger sig in i konflikten är nu nio av totalt 14 LO-förbund engagerade. Tommy Wreeth är av åsikten att Teslakonflikten stärker svenska LO.

– Det har varit turbulent i LO i några år om huvudavtal och allt möjligt. Men det här är ju en kamp som faktiskt alla sluter upp i.

Transport var det enda LO-facket som inte anslöt till avtalsrörelsens LO-samordning då man ville stå fri att kunna kräva högre löneökningar. Förbundet konkurrerar om medlemmarna med LO-fristående Hamnarbetarförbundet i hamnarna. Men i Teslakonflikten har Hamnarbetarförbundet också slutit upp.

– Alltså, vi har ju inget officiellt samarbete, men vi har en viss samsyn i relevanta frågor. Så skulle jag vilja uttrycka det.

Tommy Wreeth hoppas att fackförbund i andra europeiska länder också ska kräva att Tesla tecknar kollektivavtal.

– Jag hoppas att den här sammanhållningen sprider sig. Egentligen gäller inte fighten Tesla, den gäller kollektivavtal.

Tommy Wreeth noterade att Transports avtalspart Sveriges Hamnar uttryckte kritik när det ursprungliga sympativarslet om blockad i fyra hamnar lades. Arbetsgivarorganisationen anser att det är fel att företag som faktiskt tecknat kollektivavtal ändå inte kan räkna med fullständig arbetsfred.

– Det var förhandlingschef Johan Grauers som uttalade sig i ett pressmeddelande. Men sedan har jag inte hört något. Jag tror faktiskt att Sveriges Hamnar och Transportföretagen har ganska stor förståelse och respekt för det vi har gjort. I slutändan gynnar det ju dem också att alla har kollektivavtal och inte konkurrerar med sämre villkor.

Läs mer: