Nyheter

Arbetsgivaren: Hamnstrejken är olovlig

Mattias Dahl, vd på Transportföretagen.

– Om inte det var tydligt innan så framgår det tydligt nu att Hamnarbetarförbundets strejk syftar till att tränga undan det befintliga kollektivavtalet. Det säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen där Sveriges Hamnar ingår.

Publicerad

Först var det Erland Olauson, tidigare avtalssekreterare i LO, som uttalade sig för Lag & Avtal i går och menade att om den konflikt som Hamnarbetarförbundet inledde på onsdagen syftar till att undantränga Transports kollektivavtal med Sveriges Hamnar så är den olaglig.

På torsdagen fastslog Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, att konflikten inte handlade om att tränga undan det befintliga hamn- och stuveriavtalet.

– Det är ju vi som lagt fram ett rent avtal som innehållsmässigt är likalydande med Transports. Det är arbetsgivaren som nu kräver tillägg som begränsar dess rättsliga tillämpning, sa han.

Erik Helgeson beskriver det besked som Sveriges Hamnar lämnat till medlarna som en bilaga med regler som fyller ut det befintliga hamn- och stuveriavtalet men det tillbakavisar Mattias Dahl.

– Det är kollektivavtalet som är bilagan. Vi bara beskriver våra önskemål för medlarna, det vill säga att det är parterna i hamn- och stuveriavtalet som disponerar över avtalet och ingen annan. Och sedan har medlarna formulerat det i en text. Den texten innebär att Hamnarbetarförbundet inte kan träffa särskilda lokala överenskommelser som strider mot Transports villkor.

För Mattias Dahl visar Hamnarbetarförbundets uttalanden om att man vill förändra de lokala villkoren att förbundet vill tränga undan det befintliga avtalet.

– Att vilja ha andra lokala villkor innebär ett undanträngande av det befintliga avtalet och i så fall är strejken olovlig.

Skulle ni inte kunna ge Hamnarbetarförbundet möjlighet att träffa lokala avtal?

– Nej, Man kan inte ge bort andras, det vill säga Transports rättigheter. Då skulle dessutom Hamnarbetarna få andra villkor än Transport och det skulle strida mot den svenska modellen. Det skulle också skapa orättvisor mellan de anställda, förklarar Mattias Dahl.

Han påminner dock om att ett andrahandsavtal skulle ge Hamnarbetarförbundet fulla rättigheter att mbl-förhandla, utse skyddsombud och så vidare.

Erik Helgeson och Hamnarbetarförbundet har också sagt att medlarnas förslag fråntar dem rätten att gå till Arbetsdomstolen. Det stämmer inte alls, enligt Mattias Dahl.

– Vi skulle aldrig hindra dem från att gå till domstol. Det strider mot rättsstatens innersta väsen. De kan gå till domstol när de vill.