Säljskolan: Telefonförsäljning gratis undervisning

2018-09-27 15:59 Mikael Kindbom  
Arndts Sales Academys hemsida.

Eleverna får gratis arbetsträning i telefonförsäljning hos sponsorer som bekostar utbildningen. Det svarar Arndt´s Sales Academy sedan en elev stämt skolan med stöd av Säljarnas Riksförbund och hävdat att han utnyttjats som gratis arbetskraft.

Arndt´s Sales Academy lovade, som Lag & Avtal  berättade i juni i år, sina elever ”Sveriges främsta utbildning inom försäljning och personlig utveckling”. Men istället för utbildning utnyttjades de för arbete utan lön. Åtminstone hävdade Säljarnas Riksförbud det när de valde att stämma utbildningsföretaget i somras vilket Lag & Avtal rapporterat om.

– Det här ärendet handlar om ett företag som systematiskt utnyttjar en svagare part, unga som vill in på arbetsmarknaden. Vi anser att Arndt´s Sales Academy bedriver en olaglig verksamhet som måste upphöra, sa den aktuella elevens ombud Wilhelm Kaldo, jurist på Säljarnas Riksförbund.

Nu har svaret från utbildningsföretaget kommit in till Stockholms tingsrätt. Där framgår det att utbildningen är kostnadsfri och pågår under 4,5 månader på hösten. Enligt svaromålet utgör de praktiska momenten, det vill säga telefonförsäljningen, 50 procent av utbildningen. Den andra hälften ägnas åt föreläsningar och andra teoretiska uppgifter. Eleverna får också feedback på sin telefonförsäljning.

Läs mer: Ombud om säljskola: ”Sektliknande mentalitet”

Att utbildningen är gratis beror på att eleverna jobbar gratis med telefonförsäljning åt ett antal bolag som kallas sponsorer. Utbildningsbolagets egen insats består i att tillhandahålla lokaler, ledare och föreläsare bland annat.

När det gäller telefonförsäljningen skriver skolan genom sitt ombud Shafqat Khatana på Advantage Juristbyrå att ”Eleverna får öva sin försäljningsteknik i en reell (s.k. skarp) säljsituation genom försäljning av sponsorernas produkter”. Skolan poängterar att eleverna inte har några prestationskrav på sig eller säljmål.

Angående syftet skriver utbildningsbolaget:

”Syftet med utbildningen är och har alltid varit att eleverna ska utveckla sina kunskaper inom försäljning och inte att bolaget ska generera vinst genom att utnyttja oavlönad arbetskraft”.

Bolaget förnekar att man är arbetsgivare eftersom fokus ligger på lärande och inte på prestationer. Enligt bolaget har responsen från tidigare elever varit ”mycket god”. Bolaget anser sig ha medverkat till att eleverna kommit ut på arbetsmarknaden.

Mikael Kindbom

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen