Därför tvekar Instabox om kollektivavtal

2021-02-26 10:00 Elisabet Örnerborg  
Instabox kunder är nätbutiker. Företaget har cirka 600 anställda, varav 450 är chaufförer, som utgår från 12 terminaler från Umeå i norr till Malmö i söder.

Transportföretaget Instabox som verkar som en länk i näthandeln är måna om att ha schyssta villkor för sina 600 anställda, förklarar dess chef Christian Karlander. Bolaget följer transportavtalets ersättningsnivåer, men tvekar inför att skriva på.

– Vi utreder nu på vad ett kollektivavtal skulle innebära för oss, säger Christian Karlander.

Instabox har funnits fem till sex år.

– Vi är unga och det är svårt att veta hur det ser ut om ett år. Vi växer snabbt och måste vara snabbfotade, flexibla. Om vi skulle ansluta oss till ett kollektivavtal skriver man ju på för alltid. Det är ett stort åtagande och det måste hålla långsiktigt, säger Christian Karlander.

Bolagets kunder är nätbutiker (elhandlare), för närvarande 100 stycken. I samband med online-köpet kan man också välja fraktsätt. Beroende på nätbutiken finns det flera att välja på. Faller valet på Instabox, betyder det att beställaren får ett sms med en spårningslänk och sedan en kod att använda vid den röda boxen och på så sätt hämta ut sina varor. Instabox har cirka 1300 sådana boxar på strategiska ställen runt om i landet.

Läs mer: Transportföretagen: Kollektivavtal är en konkurrensfördel

Av de cirka 600 anställda är 450 chaufförer, som utgår från 12 terminaler från Umeå i norr till Malmö i söder.

– Det är en blandning av hel- och deltidsanställda. Vi har vårt eget åkeri, arbetsledning på terminalerna. Vi har också personal som arbetar med fordonsflottan.

Läs mer: Foodora och Transport tecknar kollektivavtal

De anställdas löner motsvarar i genomsnitt ersättningsnivåerna i transportavtalet, poängterar deras chef. Löner, försäkringar och pensionsavsättningar ska i genomsnitt motsvara det i avtalet. Arbetsmiljön är också viktig, menar han, det ska vara schyssta villkor.

– Vi är positivt inställda till kollektivavtal, att det finns en part som representerar de anställda och värnar om goda arbetsvillkor. Om hela branschen omfattades skulle det vara bra.

Näthandeln fick en skjuts framåt med pandemin. Och det är en ökande trend, en trend som Christian Karlander tror är här för att stanna.

– Vi agerar i en bransch med hård konkurrens och prispress och vi måste kunna behålla vår konkurrenskraft under lång tid framöver.

Han menar att det kan bli en orättvis konkurrensfördel för de andra spelarna i den här snabbt växande branschen att inte ha kollektivavtal.

– Det vore ju sorgligt om bolag som inte agerar schysst får en fördel, säger han.

”Det är inte säkert att ett kollektivavtal skulle vara bättre för de anställda eller för bolaget…”, förklarade Christian Karlander i en artikel i Dagens Nyheter nyligen. Lag & Avtal vill därför veta vilka ytterligare nackdelar ett avtal kan innebära för bolaget och vilka nackdelarna är för de anställda.

De frågorna är felställda, uppdelningen mellan de anställda och bolaget är fel, anser Christian Karlander.

– Det som är bra för våra anställda är bra för bolaget och vice versa, säger han. Det är i alla fall så vi på Instabox vill att det ska fungera.

Vad mer talar emot att skriva under på ett kollektivavtal?

– Vi utreder är om det går att ha individuell lönesättning, om man kan premiera goda insatser över tid. En viktig fråga för många av våra anställda är möjligheten att jobba mycket, för den som vill. Enligt kollektivavtal blir övertidsersättningen väldigt hög, alltså extra tillägg för arbete utöver den ordinarie arbetstiden. Vi har unga personer som vill jobba lite extra för att få ut mer i lön. Om övertiden blir dyrare kanske vi inte kan erbjuda våra anställda att arbeta övertid i samma utsträckning.

Det handlar då bara om övertid, betonar Christian Karlander.

– För arbete på helger och kvällar betalar vi såklart mer. Vi levererar sju dagar i veckan och en del på kvällarna, men huvuddelen sker dagtid. Vi har inte prestationslön baserat på antal leveranser eller liknande utan timlön eller månadslön.

Om Instabox ska ha kollektivavtal, ska det då ske via medlemskap i arbetsgivarorganisationen Transportföretagen eller genom att teckna hängavtal till transportavtalet? Det är en annan fråga bolaget utreder. Christian Karlanders svar tyder på fördel medlemskap.

– Går du via en arbetsgivarorganisation betalar du dem och får hjälp om du behöver, säger han.

Elisabet Örnerborg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer