Här är beröm lönsamt

2012-12-12 23:00 Elisabeth Vene  

En tävling i vem som är bäst på feedback – det ska få alla medarbetare att stråla, även en dålig dag. På Rotpartner har det blivit ett sätt att leva efter företagets värdegrund.

Visst kan man bygga en värdegrund till företaget och beskriva den i fina ord. Men man ska leva den också. Fredrik Olsson, vd på konsultföretaget Rotpartner, ger exemplet ”brinnande engagemang”. Om en chef sitter med armarna korsade över bröstet på mötena syns det inte att han brinner innerst inne.

– Även en vanlig trist dag på jobbet ska alla kunna visa engagemang, säger Fredrik Olsson.

För att sätta ord på värdegrunderna och lära sig att ge feedback på ett beteende som överensstämmer med dem tog företaget in en konsult, vars motto var ”man blir bra på det man tränar på”.

Just det är bakgrunden till tävlingen. Varje person på kontoret som uppfattar att den får feedback sätter ett poängstreck vid givarens namn på ett stort papper på väggen. Det ska komma naturligt, den som säger ”du hörde väl att du fick feedback nu” blir utesluten.

– Om vi kan ge varandra feedback på beteendet kan det sträcka sig över andra områden också, tror Fredrik Olsson.

Rotpartner är ett typiskt ingenjörsföretag med byggkonsulter som jobbar med renovering och utveckling av fastigheter. Det skulle vara konstigt om man berömde ingenjörerna för att de klarar det de förväntas vara specialister på.

Men om Fredrik Olsson råkar höra en ingenjör skickligt hantera en besvärlig situation är han där och fäller glada kommentarer.

Svårigheten är att komma ihåg att över huvud taget ge beröm. Det brukar vara först vid problem som feedback aktualiseras.

På Rotpartner har man bestämt att positiv feedback ska förhålla sig till negativ med 8-1.

– Om man tränar på positiv feedback blir det lättare att ge och ta kritik också, säger Fredrik Olsson.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna

Arbetsrätt