”Nej, jag har inte pratat ihop mig med någon”

2018-02-22 00:00 Karin Nilsson  
”Jag hade suttit i uppehållsrummet och ätit och var på väg att köra grensletruck när Johannes ropade in till möte. Jag hade fått sms:et men inte reagerat så mycket eftersom det var till förstapassarna. Mötet slutade med att Johannes sa att vi skulle gå ut och fortsätta som vanligt”, säger Mattias Strandberg, hamnarbetare. Foto: Carina Eriksson

PÅ PLATS I AD. Det är avsatt 20 minuters förhör med var och en av de 25 hamnarbetare som stämts till Arbetsdomstolen av sin arbetsgivare, APM Terminals Gothenburg AB. Det betyder drygt åtta timmar med frågor och svar.

– Det är inte för att jävlas som vi har velat att alla ska komma hit. Det handlar om att alla har sin egen berättelse om varför de befann sig på Rivö torg, förklarar advokat Anders Karlsson när vi väntar på att dörren ska öppnas till förhandlingssal A i Arbetsdomstolen i Gamla stan i Stockholm. I dag företräder han hamnarbetarna och Svenska Hamnarbetarförbundet.

Dagens förhandling handlar om vad som hände den 26 januari 2017 i Göteborgs hamn.

– Bolaget låg tidsmässigt efter med att lasta fartyget Pohorje. På eftermiddagen beslöt därför arbetsledarna Jasmine och Johannes att de som hade förstapasset skulle vara med och surra klockan 14.40. De skickade ett sms till samtliga arbetstagare, säger arbetsrättsjurist Henrik Olander från arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Han är APM Terminals ombud.

I dag är ett sms och Rivö torg i hamnen i fokus - ett inomhustorg som alla passerar på vägen från omklädningsrum och matsal till jobbet vid fartygen. Vem var kallad till mötet på Rivö torg via sms:et? Vem hade sett sms:et? Hade någon arbetsvägrat? Men frågorna om vad som pågår i hamnen är fler. Det finns fler rättsprocesser i AD, osämja mellan två fackförbund, politiska ställningstaganden och en statlig utredning om strejkrätten.

Henrik Olander konstaterar att arbetstagarna inte har gjort som de blivit tillsagda. Vissa hamnarbetare har varit på mötet på Rivö torg fast de inte var kallade, och vissa har inte gått till fartyget Pohorje för att surra fast containrar trots att de var ombedda att göra det.

– Vi hävdar att hamnarbetarna gemensamt och i samförstånd har lagt ned sitt arbete. Det är en kollektiv åtgärd. Inte 25 personer som var och en har beslutat på egen hand.

– Detta är ett brott mot mbl eftersom det är en stridsåtgärd som inte har beslutats i behörig ordning av Svenska Hamnarbetarförbundet.

Agerandet är en protest från hamnarbetarna för att stödja Svenska Hamnarbetarförbundet i konflikten med APM Terminals, anser Henrik Olander.

Men mer är på agendan i dag. Hamnarbetarförbundet har också stämt bolaget för händelserna samma dag. En del i den tvisten avhandlades i samma sal för två veckor sedan - en del avhandlas i dag. Hamnarbetarna har fått löneavdrag och en varning fast de stått till arbetsgivarens förfogande, anser hamnfacket.

– Det här beror på att de inte har arbetat. De har inte stått till arbetsgivarens förfogande, säger Henrik Olander.

Han tillägger:

– Syftet var inte att förmå Hamnarbetarförbundets avdelning fyra att sluta ett så kallat hängavtal. Syftet var inte heller att bestraffa hamnarbetarna för att de hade valt att gå med i den fackliga organisationen Svenska Hamnarbetarförbundet.

De första hamnarbetarna slinker in efter någon timme. De försöker sätta sig på sista bänkraden i rättssalen men blir genast framvinkade av sin advokat. De är främmande fåglar i rättssalen. Flera har stickade mössor och yviga skägg.

Deras ombud frågar:

– Vad hände på Rivö torg den där dagen?

– Det hade uppstått en diskussion om vem som skulle surra och vem som skulle köra kran. Folk visste inte riktigt vad de skulle göra. När jag kom förbi torget stod Johannes och sa att det var ett möte, säger hamnarbetare Catharina Annerback.

– Hur slutade mötet?

– Johannes sa att vi skulle bemanna kranarna och köra som vanligt.

APM Terminals ombud, Henrik Olander, undrar också. Han läser upp det sms som arbetsledarna skickade till alla, men som bara gällde de som denna dag var schemalagda i första-passet.

– ’God dag ni som har första pass i dag’... kan det missuppfattas?

– Nej, men jag hade uppfattat det som att det gällde alla, säger Christian Sjösten, som hade ett så kallat andra-pass.

Under dagen blir hamnarbetarna fler. Det kramas och ryggdunkas. Flera har inte setts på länge eftersom en del av dem blivit av med jobbet på grund av arbetsbrist under sommaren.

Anders Karlsson ställer frågan om och om igen:

– Vad gjorde du på torget?

Svaren varierar. Någon har fått sms:et, någon minns inte, någon hade mobilen i skåpet, någon påminner om att man inte får ha mobilen på när man jobbar, någon har hört av någon annan att det skulle vara ett möte på torget och någon blev invinkad av arbetsledaren Johannes.

– Har du pratat ihop dig med de andra för att genom arbetsnedläggelse utöva påtryckning på arbets­givaren i konflikten med Hamnarbetarförbundet, frågar Anders Karlsson.

– Nej. Det är ett chockerande påstående. Jag har bara försökt att följa de arbetsorder jag fått, svarar Anders Lindberg, grensletruckförare som vittnar på tele­fon.

– Nej. Jag har inte pratat ihop mig med någon. Jag var och tränade före mötet, säger hamnarbetaren Mateo Stjepic.

När dagen är slut är det hamnarbetarnas berättelser som hörts. De bägge arbetsledarnas, Jasmines och Johannes, version om händelserna på Rivö torg är ännu ohörda.

Arbetsvägrade de 25 hamnarbetarna?

Parter: Arbetsgivarorga­nisationen Sveriges Hamnar och APM Terminals Gothenburg AB stämmer 25 hamnarbetare, Svenska Hamnarbetarförbundet och avdelningen 4. Arbets­givarna anser att hamnarbetarna genom att inte arbeta under en del av dagen har vidtagit olovlig strids­åtgärd och därför ska betala skadestånd till bolaget.

Hamnarbetarförbundet anser bland annat att bolaget är skyldigt att betala lön för en halvtimmes arbete, som bolaget nu avräknat från lönen.

Saken: Arbetstvist.

Mål: A 44/17 och del av A 51/17.

Dom väntas: i målet A 44/17 den 4 april och i mål A 51/17 den 7 mars

Karin Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen