Seko kräver 6 miljoner för uteblivet ob

2019-04-23 15:48 Ann Olrin  
Stämningen gäller totalt ungefär 300 tågvärdar och skadeståndskravet omfattar över 6 miljoner kronor. Foto: TT-Bild

Seko stämmer Transdev Sverige AB i Bromma och kräver ob-ersättning och skadestånd till 300 tågvärdar på Öresundstågen.

Arbetsdomstolen avgjorde i en dom i september 2018 att Transdev bröt mot kollektivavtalet när företaget 2015 drog in ob-ersättning för arbetstagare som till exempel har väntetid under obekväm arbetstid.

Den domen gällde två anställda och fick 10 000 kronor i allmänt skadestånd var.

Enligt Sekos nya stämningsansökan till Arbetsdomstolen var parterna då överens om att de två arbetstagarna var att betrakta som ”piloter” som skulle vara vägledande för nivån på ob-ersättningarna.

I och med att bolaget inte följt pilotöverenskommelsen plussar Seko nu på det ursprungliga skadeståndet med 10 000.

Seko kräver därmed att företaget betalar ett allmänt skadestånd på 20 000 kronor samt ob-ersättning på 50 000 kronor.

Stämningen gäller totalt ungefär 300 personer så skadeståndskravet omfattar därmed över 6 miljoner kronor.

Enligt förbundsjurist Ellinor Gudmundsson på LO-TCO Rättsskydd är det oklart hur Transdev tolkat domen när det gäller ob-ersättningen. Seko anser att alla medlemmar har rätt till retroaktiv ob-ersättning.

–Förbundet vet inte om företaget betalat ut all ob-ersättning och i så fall hur mycket som betalats ut. Kravet blir därför en schablon än så länge, säger hon till Seko-tidningen.

Transdev anser däremot att grundfrågan är utagerad och reglerad och att man gjort det man skulle enligt höstens AD-dom.

– Vi tolkar frågan om pilotfall olika, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev, till SVT. Därför behöver nu Arbetsdomstolen avgöra frågan om det ska bli aktuellt med allmänt skadestånd.

Ann Olrin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna