Avtalsrörelsen

SAS-konflikten: Pilotföreningen avvaktar motdrag

Vid midnatt utökar Svensk Pilotförening stridsåtgärderna mot SAS underleverantör.<br/> -Vi har väntat förgäves på återkoppling. Den här förhandlingen är en besynnerlig tillställning, säger förhandlingschef Tommy Larsson.

Publicerad
Tommy Larsson

Måndagen den 15 februari varslade Svensk Pilotförening om utökade stridsåtgärder. Under de nio dagar som gått sedan dess har SAS underleverantör Global Employer Company inte hört av sig till föreningen.

-Men vi träffar medlarna i princip varje dag, säger Tommy Larsson.

Har ni fått något bud att ta ställning till?

-Det är möjligt att vi får någon hemställan som de kallar det idag.

Den tidigare varslade blockaden mot övertidsarbete hos Global Employer Company pågår. Vid midnatt träder de utökade stridsåtgärderna i kraft. Det handlar om partiell arbetsnedläggelser torsdagar, söndagar och måndagar. Dessutom gäller blockad mot att äta mat ombord.

-Efter fem timmar ska piloterna ta matrast.

Utöver detta börjar föreningens varslade sympatiåtgärder mot sex andra flygbolag också gälla vid midnatt. De sex bolagen är Amapola FlygAB, Braathens Regional AB, Malmö Aviation AB, Nova Airlines AB, SAS AB och TUIFly Nordic AB.

Från klockan 00.00 i natt är det blockad mot övertidsarbete vid dessa bolag, blockad mot försäljning av fridag, blockad mot passiva resor med inhyrda bolag och blockad mot ytterligare inhyrning av flygbolag.

Är Svensk Pilotförening emot bemanningsbolag?

-I princip har vi i kollektivavtalen med samtliga flygbolag en skrivning om inhyrning. Men vi vill inte att den ska bli alltför omfattande, säger Tommy Larsson.

Svenska Flygbranschens förhandlingschef Elisabeth Holming-Schiller bekräftar att medling pågår.