Avtalsrörelsen

Unionen får kalla handen i flygbråket

Ibland behövs arbete utöver de 42 timmar i veckan som Unionen vill sätta som gräns, anser Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef på Svenska Flygbranschen. Foto: Scanpix

Unionen vill byråkratisera arbetstidsregleringen. Så svarar Svenska Flygbranschen på hotet om flygstrejk.

Publicerad

Unionen har varslat om strejk till den 14 februari i protest mot att alltför lång arbetstid tillåts - upp till 60 timmar inom en sjudagarsperiod. Det är ett hot mot personalens hälsa, menar Unionen, som vill ha ett tak på 42 timmar. Men arbetsgivarna tycker att Unionens krav är en byråkratisering som inte hör hemma i de gemensamma allmänna villkoren.

- Vi har inte kunnat gå med på detta då det emellanåt behöver utföras arbete utöver 42 timmar viss vecka. Charterbolag flyger ofta till destinationer långt borta i världen. Å andra sidan blir det desto mindre arbetstid andra veckor, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef på Svenska Flygbranschen i ett uttalande.

I stället för att detta ska regleras i de allmänna villkoren bör det förhandlas med respektive bolag, enligt Svenska Flygbranschen.

Arbetsnedläggelsen träder i kraft den 14 februari kl 11 om parterna inte kommer överens innan dess, och drabbar bolagen TUlfly, Novair och Primera Air som flyger för Fritidsresor, Apollo och Solresor.