Nyheter

Förenklingen av LAS alltför komplicerad

Regeringens LAS-förslag ökar otryggheten för visstidsanställda, anser Journalistförbundet. En av förbundets motparter, Tidningsutgivarna, är också kritisk fast från en annan utgångspunkt.

Publicerad

"Om de föreslagna reglerna genomförs kommer allt arbete vi lagt ned på att förbättra situationen att vara förgäves." Det befarar Journalistförbundet i sitt remissvar på departementspromemorian Förstärkning och förenkling - ändringar i anställningsskyddslagen och föräldraledighetslagen, Ds 2005:15, (se Lag & Avtal nr 5/2005).
Diskussionen om arbetsgivare som försöker kringgå LAS är särskilt vanligt inom medieområdet.
Med Tidningsutgivarna kvarstår problemet med utlasning, det vill säga journalister är visstidsanställda som längst 11 månader och två veckor under en treårsperiod för att undvika
företrädesrätt.
Enligt promemorian ska personer med företrädesrätt, som i dag, kunna göra sin företrädesrätt gällande till tillsvidareanställningar men däremot inte till nya visstidsanställningar om de skulle leda till att personen därmed skulle bli tillsvidareanställd. Vikarier ska dock kunna göra sin företrädesrätt gällande till nya vikariat.
Den här begränsningen i företrädesrätten tillsammans med fri visstidsanställning och företrädesrätt efter sex månaders anställning under två år kommer tvärtom att ge oss ett mycket komplicerat system där fler personer än i dag riskerar att endast erbjudas tidsbegränsade anställningar, anser Journalistförbundet.
Även förbundets motpart Tidningsutgivarna är kritiskt till promemorian. TU vill ha kvar möjligheten till praktik- och ferieanställningar, samtidigt som de absolut inte får berättiga till företrädesrätt. Tidningsutgivarna anser också att företrädesrätten bör kunna avtalas bort.
Regeringens promemoria följer - tre år senare - upp Arbetslivsinstitutets Niklas Bruuns och Jonas Malmbergs arbetsrättsutredning vars förslag presenterades i Hållfast arbetsrätt för ett föränderligt arbetsliv, Ds 2002:56.
Saco välkomnar visserligen en upprensning i floran av anställningsformer men beklagar att promemorian till skillnad från Arbetslivsinstitutet föreslår en särregel för projektanställningar. Organisationen anser också, i likhet med Bruun och Malmberg, att 18 månader är en lämplig tidsgräns för den "fria visstidsanställningen", promemorians 12 månader är för kort.
Detsamma anser Lunds universitet och Ams, som befarar att den korta anställningstiden tillsammans med den förkortade företrädesrätten kan leda till att arbetsgivare avstår från att anställa.
De skäl vi hade för att avstyrka Arbetslivsinstitutets förslag om 18 månader gäller nu i ännu högre grad promemorians 12 månader, skriver Svenskt Näringsliv.
Tidsbegränsade anställningar är en väg mot fast jobb, menar arbetsgivarna och påpekar att företagen inte kan ha en sysslolös arbetsstyrka att ta till vid behov. Arbetsgivarverket håller med, möjligheten att tidsbegränsa en anställning bör, liksom nu, vara knuten till verksamhetens behov - inte till den enskilde arbetstagarens person och historik.
Sveriges Kommuner och Landsting avvisar förslagen om nya regler för tidsbegränsade anställningar helt och hållet, de uppfyller inte kraven på förenkling och flexibilitet.
Arbetsdomstolen är av samma mening. Domstolen anser att de föreslagna reglerna om visstidsanställning är onödigt komplicerade och kan därför inte tillstyrka dem.