Så hanterar du en chef med kontrollbehov

2017-06-05 16:42 Felix Björklund  
Finns det något värre än att tilldelas ett uppdrag som man är fullt kapabel till att utföra – och sedan ha en chef som ständigt petar i ens arbete. Foto: All Over Press

De säger ”gör som du vill”, men ändrar allt du har gjort. Chefer som inte kan släppa taget och vill detaljstyra är en plåga. Så här gör du för att hantera deras kontrollbehov.

Det finns inget värre än att tilldelas ett uppdrag som man är fullt kapabel till att utföra – och sedan ha en chef som ständigt petar i ens arbete. När den frihet och det ansvar man hade för att utveckla eller hitta en lösning förvandlas till ett fängelseprojekt – där chefen dikterar allt.

Ingen gillar en chef som detaljstyr. De skapar dels onödig irritation, och efter ett tag dödas all form av kreativitet. Sitter du fast i en sådan situation? Lugn, det finns sätt att arbeta sig ur det – eller i varje fall att metoder för att hantera en detaljstyrande chef. Det menar karriärcoachen Angela Copeland. I en intervju med Fast Company ger hon några tips för hur man ska göra.

1. Bygg upp din självkänsla

När det kommer till att arbeta under en chef med stort kontrollbehov så krävs det bra självförtroende. Visst det kan vara tufft att sträcka på sig när chefen fullkomligen hänger över axeln för att påpeka hur hen vill ha saker gjorda. Men då ska man tänka att man faktiskt är anställd av ett skäl. Du har kompetens som behövs – annars skulle chefen själv kunna sätta sig med arbetet.

– Förväxla inte din chefs rädsla för att tappa kontroll med vad du faktiskt åstadkommer på jobbet, säger Copeland till Fast Company.

2. Ta upp problemet direkt med chefen

Att ta tjuren vid hornen låter kanske inte alltid som det mest lockande förslaget. Men det är faktiskt det enda som gäller. Börja med att etablera problemet, för kanske tänker inte ens chefen på hur hens kommentarer tas emot.

Därifrån kan man sedan försöka få hen att släppa de minsta detaljerna genom att skapa en rapporteringskedja som båda är överens om. Vid ”regression” till detaljstyrning kan man alltid hänvisa till överenskommelsen.

3. Hantera din chef som en ”kund”

Vidare föreslår Copeland att man ska se sin detaljstyrande chef som en jobbig kund. Och precis som man hanterar en sådan – ska man betrakta sitt förhållande till chefen. Om du vet med dig att hen kommer att lägga sig i någon del av arbetet, förekom då detta. Har chefen en tendens att oannonserat vara med på dina möten eller konstant kontrollera vad du gör – då säger Copeland att man kan testa att säga detta:

”Det känns som att jag inte ger den typ av uppdateringar kring projektet som du vill ha. Jag vill självklart se till att du får den information du behöver – skulle dagliga mail-uppdateringar kring projektets status vara en lösning?”

Genom att ta upp problemet och ge ett lösningsalternativ så har man tagit kontroll över situationen. Då måste chefen ta ställning till det.

– När du börjar leta efter ingångar för att lätta på deras rädsla, då kan du börja ”förvalta” din chef, säger Copeland.

Om du kan hitta en lösning så blir chansen för trivsel och framgång större. Kom ihåg att de är din kund och då krävs det att man arbetar för att sköta det på ett sätt som båda tycker fungerar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer