Kommunalarbetareförbundet hade krävt att avskedandet av busschauffören skulle ogiltigförklaras och att han skulle få sin lön tillbaka. Fackförbundet hade också krävt bussföretaget på skadestånd på 80 000.
Det var den 31 maj förra året som chauffören avskedades. Han hade då arbetat drygt tio år i bolaget. Bolagets skäl för avskedandet var att han skadat ett antal "greenboxar" i bussar som han hade kört under perioden november 2018 - april 2019. En greenbox är en liten dosa som sitter på instrumentpanelen och som registrerar hur busschauffören kör. Informationen är tänkt att användas för att förbättra och utveckla en mer miljövänlig körning.
Efter att företaget uppmärksammade problemen med greenboxarna analyserade man färddatorerna tillsammans med tjänstgöringslistorna. Företagets slutsats var att vid varje tillfälle, sammanlagt 14 gånger, var det en och samma person som hade kört bussarna. Företaget bevakade då två bussturer som chauffören gjorde där företaget hade satt in fungerande greenboxar. Vid båda tillfällena återkom bussarna med trasiga greenboxar, enligt företaget.
Arbetsdomstolen kom fram till att företagets kunde visa att det i de två bevakade bussturerna stod klart att det var chauffören som hade tagit sönder greenboxarna. I sex av de 14 fallen där företaget i efterhand hade kartlagt skadegörelsen var bevisningen från företaget så stark att AD:s slutsats var att chauffören medvetet hade utsatt greenboxarna för skadegörelse.
Chauffören har "grovt åsidosatt sina åligganden mot bolaget på sådant sätt att det funnits laga skäl för avskedandet", skriver Arbetsdomstolen i domen. Avskedandet ska därför inte ogiltigförklaras. Chauffören får därmed ingen lön eller skadestånd.
Arbetsdomstolen dömer Kommunalarbetareförbundet att ersätta Sveriges Bussföretag och Arriva med rättegångskostnader på 227 450 kronor.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.